Tuesday 11 July 2017

Karakter kérdőív

Hogyan legyen valóságos egy karakter?


         Sokszor olvastam egy-egy történetet, regényt, elbeszélést, és azt éreztem, hogy ezek a karakterek erőltetettek, hogy nem jön át a "szívük-lelkük", és ez amiatt van, hogy az író nem töltött időt azzal, hogy megalkossa a karaktereit. Nem mondom, hogy én a pillanat hevében nem esek ebbe a hibába, de általában nem írók/publikálok könyveket, szóval az én szintemen ez még elnézhető. 
          Ha az olvasó nem tud azonosulni a főszereplővel, akkor megtörik a varázs, ugyanúgy bosszantó tud lenni, ha egy szereplő eleinte gonosz, mindent kitervel, racionálisan gondolkodik, majd vét egy apró hibát, ami rá eleddig egyáltalán nem volt jellemző: "Mi van? Hogy lehet?"- kérdeznék az olvasók joggal, hiszen nem ezt várják el. 
           Ahhoz, hogy jól meg lehessen formálni a karaktereket érdemes "kitöltetni velük" egy kérdőívet, mely kitér mind a múltjukra, mind a vágyaikra. Míg ezen ügyködsz, meglátod, közelebb fogod érezni magadhoz a karakteredet, képzeld el a szereplőt, akiről írsz, akinek az életét éled, és gondold el, ő hogyan válaszolna a kérdésekre, milyen stílusban
            Ha még nem kezdted el a történetet, ez egy jó kiindulópont: elképzeled, milyen környezetbe akarod elhelyezni a karakteredet, elképzeled milyen korba - esetleg kitalált világba - született, hogy néz ki, hogyan nőtt fel - kalóz volt, vagy esetleg színjeles tanuló, elhagyták a szülei vagy pedig elkényeztetett kis fruska?-  mind rajtad áll, de jó, ha már kezdetben tisztában vagy vele. 
            Ha már elkezdted, az sem baj, hiszen előfordulhat, hogy elakadsz az írással akkor meg gyors kitöltöd a kédőívet, és rájössz, hogy a karaktered a személyisége alapján - önkéntesnek jelentkezne, sírna, bulizna, rossz dolgokat tenne, vagy csak elmélkedne a múltján (ami egy szuper retrospektiv fejezetet eredményezhetne). 
           
Minta

1. Mi a neved?  Katerina Romanova. 
2. Mi a legmagasabb tanulmányi végzttséged? - (Kérdő tekintettel pillant rám, mintha megvetés suhanna át arcán, kis habozás után válaszol) Az udvarban tanítómestereim képeztek. 
            A fenti kérdés tetszés szerint módosítható, kihagyható, de szerintem azért érdekes, mert azok a karakterek, akik nem a mi világunkban vannak, vagy akik számára ismeretlen kell legyen a kérdésben leírt fogalom, másként fognak reagálni, és érdekes elképzelni, ahoy felhúzzák az orrukat, amolyan ki vagyok-mi vagyok stílusban, és ha nem válaszol a kérdésre, az is egy válasz, a jellemének egy kulcsfontosságú pontja.  
          Ugyanakkor, ha modern katrakterről van szó, megemlíthető: iskola, város, illetve kiderül, hogy színjeles vagy épphogy átbukdácsolt a vizsgákon. (Ez is megmutatja, hogyan viszonyul az oktatási rendszerhez, mennyire kitartó, tanulékony, vagy pedig lusta a szereplő.)

3. Hol születtél? A cári Oroszországban. 
4. Mesélj nekem  szüleidről! Nincs mit mondanom. (Elárulnád a nevüket?) Nicolaus és Petrosenyka. (Az uralkodó pár, igaz?) Igen. (Milyenek voltak?) Emberek. (Bár arca maszk, egyetlen rezdülés sem fedezhető fel, szemében különös fény tűnik fel mely pillanatokon belül ki is húny. Mit titkolhatsz Katerina?) 
                    Érdemes addig kérdezgetni a szűkszavú karaktereket, míg teljesen el nem némulnak,úgy kell kezelni őket, mint az embereket, mert pont az a célunk, hogy valósnak hassanak. Zárójelbe odaírtam, hogy milyen más kérdéseket lehet fel tenni ezzel a témával kapcsolatban, de mint látjátok témától és karaktertől függően változtathatóak, illetve az ő újabb válaszait és a mi sejltelmeinket, felmerülő kérdéseinket is érdemes lejegyezni, mert ha benünk felmerül ez a kérdés, akkor az olvasóban vagy más karakterekben is felmerülhet, ami egy-egy mély beszélgetést eredménezhet, vagy jó átkötés, ha a múltat akarjuk idézni/felidézni.)
5. Ha választhatnál egy állatot, mi lennél?  (Mély csend, nem hajlandó válaszolni értelmeten kérdésekre, melyek nem vezetnek konkrét, vagy számára értelmesnek titulált célokhoz.)
6. Hova mennél el legszívesebben? (Gúnyos mosolyra húzza a száját.) A hajómra. (Konkrét irány, hogy merre hajóznál?) A cél, az irány nem olyan fontos, a lényeg, hogy minél messzeb innen. (Miért, rossz itt neked? De nem érkezik válasz).
7. Mik a legnagyobb álmaid? Nincsenek álmaim. Csak a bolondok kergetik eszük vesztetten a megvalósíthatónak vélt illúziókat. 
8. Mitől félsz a legjobban? Én semmitől sem félek. (Van valami a tekinteében, sőt az egész testtartásában, amely hihetővé teszi állítását. Megmagyarázhatatlan erő árad belőle.)
9. Ha írnánk rólad egy történetet, miről szólna? (Mintha megtört volna a jég, elmosolyodik.)Az ellenségeim oszló hulláinak számlálásáról, a rémtörténetekről, melyek születnek ott, ahol jártam.
10. Min szeretnél a leginkább változtatni önmagaddal kapcsolatban, hát a világgal kapcsolatban? A változásokra várni a gyengeség jele. Ha változtatni akarnék önnön személyemen azt fejezném ki, hogy elégedetlen vagyok azzal, akivé váltam, beismerve, hogy nem voltam elég erős ahhoz, hogy olyan jellemmé fejlődjek, aki képes hűvős döntéseket hozni, és helytállóan dönteni, ha a helyzet megköveteli.
                     Az, hogy csak a kérdés egyik felére válaszol, szintén a személyiségének egy fontoss jellemzője, hogy egocentrikus és csak önmagára figyel, vagy egyszerűen figyelmetlen és végig sem hallgatja a kérdezőt. Illetve beszédstílusa is megmutatkozik a válaszaiban, az, hogy ismétli a szavakt, vagy esetleg kétszer mond el valamit, ugyanakkor megfigyelhető, hogy egyből rávágja-e aválaszt, vagy habozik, esetleg dadog.
11. Milyen zenét hallgatsz? Krákenek halálsikolya csiklandozza fülemet, míg karübdiszek csontjain játszik a múzsa, ki utamról zeng.
                    Műveltsége is kiderülhet az ilyen kérdésekből, ha netán valamelyik nagy zeneszerzőt említi meg, vagy mint jelen esetben a karübdiszek utalás a Homérosz-i eposzokra. 
12. Melyik a kedvenc filmed/könyved? Badarság. 
13. Cigizel? Kipróbáltad már? (Nem érkezik válasz)
14. Iszol? Hogyan nevezhetném magam kalóznak, ha megvetném a rumot?
15. Mi volt a legextrémebb dolog, amit valaha megtettél? Miket tettem? Nem vagyok én mesemondó, hogy erről beszámoljak. 

Mint mondtam, a nem válasz is egyfajta válasz. 

Nos, ezek voltak az én kérdéseim a karakterekhez, azért szeretem mert jó ötleteket ad, illetve segít elindítani egy történetet, ha még sehogy sem állok vele, de a főszereplőmet már elképzeltem. 

Remélem hasznosnak találtátok, de ha nem akkor kíváncsi lennék, hogy ti hogyan alkotjátok meg a szereplőiteket? Esetleg ha van ötlet, hogy mivel egészítsem még ki a kérdőívet, szívesen látom, lent a kommentekben. 

Előre is köszönöm, ha elolvasod az írásomat. 

Emily

No comments:

Post a Comment

Miért nem hiszek a véletlenekben, avagy egy emlékeztető hiánya is okozhat kellemes meglepetéseket? 2018. december 18 #storytime ...